قیمت فروش برق

قیمت فروش برق

قیمت فروش برق در صنایع انرژی های تجدید پذیر

قیمت فروش برق به عنوان محصول تولیدی انرژی های تجدید پذیر، تحت تاثیر تعرفه و ضرایب گوناگونی است که در ادامه تشریح می شود. این کالا به عنوان محصولی راهبردی طی موافقت نامه خرید تضمینی بلند مدت ۲۰ ساله، توسط وزارت نیرو و سازمان انرژی‌های تجدید پذیر (ساتبا)، بر مبنای تعرفه برق تجدید پذیر، تحت تاثیر ضریب تعدیل و تحت تاثیر ضریب بهای ساعتی به فروش می رسد.

خرید تضمینی برق

برای مشاهده مقاله خرید تضمینی انرژی تجدید پذیر و تعرفه خرید برق مقاله “خرید تضمینی برق” را مشاهده کنید.

ضریب تعدیل

یکی از عواملی که بر روی قیمت فروش برق تاثیر می گذارد ضریب تعدیل است. بمنظور جبران تاثیرات افزایش نرخ ارز و تورم ریالی، افزایش درآمدهای طرح در طول سال‌های بهره‌برداری از نیروگاه، قابلیت بازپرداخت اقساط برای طرح‌هایی که از تسهیلات خارجی و یا وام‌های ارزی استفاده کرده‌اند و بطور کلی حمایت بیشتر از سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، فاکتوری به نام ضریب تعدیل در هر دوره از صورتحساب پرداختی به نیروگاه‌های تجدیدپذیر اعمال می‌شود.

فرمول ضریب تعدیل برای محاسبه قیمت فروش برق

فرمول ضریب تعدیل برای محاسبه قیمت فروش برق

 

ضمن اینکه ضریب آلفا توسط فروشنده اعلام می گردد و مقدار مجاز آن بین ۰,۱۵ تا ۰,۳ است. افزایش درآمدی ناشی از اعمال ضریب تعدیل موجب افزایش اطمینان سرمایه‌گذاری و کاهش ریسک‌های آن می‌گردد.

مقدار ضریب تعدیل به طور میانگین ۱۳ درصد سالیانه است که البته برای سال ۹۹ به دو دلیل افزایش قیمت ارز و افزایش نرخ تسعیر ارز، شاهد افزایش شدید در این ضریب خواهیم بود. از این رو قیمت فروش برق برای بهره برداران در سال ۹۹ به بعد افزایش چشمگیر خواهد داشت.

ضریب بهای ساعتی

ضریب بهای ساعتی یا ضریب بهای آمادگی، معیاری برای ارزشگذاری برق در ساعات مختلف شبانه روز و ایام مختلف سال است. قیمت هر کالا به نسبت عرضه و تقاضا وابسته است و قیمت فروش برق نیز به مصرف برق وابسته است. در زمان پیک مصرف که مشکل عرضه و تولید برق مطرح است برق بیشترین بها را دارد. پیک های روزانه که حول ساعت ۱۴ و ۲۰ شکل می گیرد و پیک های فصلی که در مرداد ماه به خاطر وسایل سرمایشی ایجاد می شود، بیشترین قیمت برق را دارد. بعد از نیمه شب که مصرف برق به حداقل می رسد، قیمت فروش برق نیز کاهش می یابد.

از نظر مدیریت شبکه، بسیار متفاوت است که یک تولید کننده، انرژی تولیدی خود را در چه ساعتی به شبکه برق تزریق کند. مدیریت شبکه برق تمایل دارد که تولید‌کننده، انرژی تولیدی خود را بیشتر، در ساعاتی تولید و به شبکه تزریق کند که بیشترین نیاز به انرژی در آن ساعت وجود دارد. در نقطه مقابل البته انتظار دارد در ساعات کم باری شبکه که نیاز به دریافت انرژی حداقل شده است تولیدکنندگان انرژی کمتری به شبکه تزریق کنند.

برای دریافت اخرین تغییرات ضریب ساعتی به سایت مدیریت شبکه برق ایران رجوع کنید. اطلاعات ضریب بهای ساعتی برای ۸۷۶۰ ساعت یک سال وجود دارد. همان طور که در شکل زیر نشان داده شده است. در تابستان ضریب بهای ساعتی برق از یک تا ۴ تغییر می کند که بدین معنی است که برق تا قیمت ۴ برابر خریداری می شود. در زمستان ضریب بهای ساعتی به زیر یک می رسد که بدین معنی است که کمتر از قیمت تعرفه خریداری می شود.

ضریب بهای ساعتی در ساعات مختلف سال برای محاسبه قیمت فروش برق

ضریب بهای ساعتی در ساعات مختلف سال برای محاسبه قیمت فروش برق

میانگین عددی ضریب بهای ساعتی در طول یک سال نزدیک یک است. بنابراین برای نیروگاهی که تولید یکنواخت دارد تفاوت چندانی ندارد. البته تولیدات برق نیروگاه های تجدید پذیر اصلا یکنواخت نیست و در پیک هایی که ضریب بهای ساعتی بیشتر است، تولید برق نیز بیشتر است. تولید نیروگاه های بادی و نیروگاه های خورشیدی در فصل تابستان که بهای برق بیشتر است افزایش می یابد و در طول روز، بیشترین تولید نیروگاه خورشیدی و بادی، ظهر است. لذا پیک تولید و پیک قیمت فروش برق در نیروگاه های تجدید پذیر تقریبا بر هم منطبق است. همان طور که به نظر می رسد کمترین قیمت فروش برق در زمستان و در سحرگاهان است و بیشترین قیمت در ظهر های تابستان است.

ضریب بهای ساعتی در روز اول تیر ماه برای محاسبه قیمت فروش برق

ضریب بهای ساعتی در روز اول تیر ماه برای محاسبه قیمت فروش برق

 

ضریب بهای ساعتی برای ساعت 14 در طول یک سال برای محاسبه قیمت فروش برق

ضریب بهای ساعتی برای ساعت ۱۴ در طول یک سال برای محاسبه قیمت فروش برق

مشوق خرید تجهیزات از داخل

نرخ پایه خرید تضمینی برق از واحدهایی که با تجهیزات برخوردار از دانش فنی، طراحی و ساخت داخل احداث می‌شوند، حداکثر تا ۳۰ درصد براساس دستورالعمل موضوع تبصره ماده (۶) تصویب‌نامه هیات وزیران افزایش می‌یابد. این بدان معنا است که قیمت فروش برق یک توربین خارجی مثل زیمنس در یک ساعت برابر با قیمت فروش برق یک توربین ایرانی چون مپنا برابر نیست. از این رو بهتر است برای ساخت یک نیروگاه بادی، خورشیدی و یا برق آبی از تجهیزات بومی ایران استفاده شود.

مقالات بیشتر در مورد توربین بادی

میدان بادی

سایه باد

اتصال نیروگاه بادی

جهت باد غالب

اجزای توربین بادی

نصب توربین بادی

هزینه توربین بادی

ژنراتور توربین بادی

ارتفاع برج توربین بادی