مشاور احداث نیروگاه تجدیدپذیر صنایع

مشاور احداث نیروگاه تجدیدپذیر صنایع

نیروگاه تجدیدپذیر، راهکاری اقتصادی برای تأمین برق پایدار

مقدمه

انرژی الکتریکی پیش‌نیاز مهمی در پیشرفت حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و رفاهی در کلیه جوامع و کشورها محسوب می‌شود. به‌ویژه در کشورهای درحال توسعه یا کمتر توسعه‌یافته، در دسترس بودن برق با کیفیت استاندارد و قابلیت اطمینان بالا همراه با قیمت‌های معقول نقش بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی دارد. علیرغم اهمیت به سزای تامین برق در بسیاری از کشورها در برخی مقاطع، تقاضای برق مصرفی مشترکان تأمین نمی‌شود و در نتیجه خاموشی برق رخ می‌دهد. بحران برق می‌تواند ناشی از ناکارآیی هر یک از اجزای اشاره شده سیستم تأمین برق باشد، اما معمولاً آنچه که تحت عنوان خاموشی‌های گسترده یاد می‌شود مربوط به بخش تولید برق و عدم توازن بین تقاضای مصرفی با میزان تولید برق است.

بررسی میزان مصرف برق کشور طی چند دهه اخیر نشان می‌دهد که نه تنها میزان مصرف برق، بلکه حتی سرانه آن نیز روند صعودی داشته و مسئولین وزارت نیرو نیز همواره خود را ملزم به تأمین برق مشترکان دانسته‌اند. با وجود این در بسیاری از سال‌ها میزان حداکثر تقاضای مشترکان از حداکثر توان تولیدی شبکه کل کشور پیشی گرفته و کشور با خاموشی‌های متعدد در ایام تابستان مواجه شده است.

سیاست‌های کلان دولت و مجلس در خصوص تأمین برق صنایع سنگین، تغییرات اساسی در قانون بودجه در رابطه با حامل‌های انرژی و آزادسازی تدریجی نرخ آن‌ها، کمبود اساسی در تأمین برق صنایع در سال‌های اخیر و تداوم این امر در سال‌های پیش‌رو، صنایع بزرگ و متوسط را با چالش اساسی در تأمین برق پایدار مواجه کرده‌است. احداث نیروگاه تجدیدپذیر، به عنوان راهکاری اقتصادی برای تأمین برق صنایع شناخته می‌شود. تأمین انرژی الکتریکی، یکی از مهم‌ترین ملزومات زنجیره‌ی تولید صنایع بزرگ شامل فولاد، پالایشگاه، پتروشیمی، سیمان و فروآلیاژ است. در حالی که تأمین برق پایدار اصلی‌ترین نیاز صنایع سنگین برای تولید پیوسته می‌باشد، خاموشی‌های گسترده‌ی تحمیل‌شده و نیز افزایش ناگهانی نرخ خرید برق از شبکه‌ی سراسری از ابتدای سال ۱۴۰۰، تأمین برق را به چالشی جدی برای این دسته از صنایع تبدیل کرده‌است.

همچنین طبق قوانین زیر صنایع پرمصرف بایستی معادل حداقل ۵% از برق مصرفی خود را از منابع تجدیدپذیر تامین کنند.

ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان :

در راستای توسعه صنایع دانش­بنیان مرتبط با انرژی­های تجدیدپذیر و توسعه بازار برای این صنایع و تولید برق پاک در محل مصرف، صنایع با قدرت مصرف بیشتر از یک مگاوات موظفند معادل یک درصد (۱%) از برق مورد نیاز سالانه خود را از طریق احداث نیروگاههای تجدیدپذیر تأمین نمایند و این میزان در پایان سال پنجم حداقل به پنج درصد (۵%) برسد.

ماده ۲۴ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی :

کلیه مصرف‌کنندگان انرژی با مصرف سالانه سوخت بیش از پنج‌میلیون متر مکعب گاز و یا سوخت مایع معادل آن و تقاضای (دیماند) قدرت الکتریکی بیش از یک مگاوات موظفند با ایجاد واحد مدیریت انرژی از طریق صرفه‌جویی یا استفاده از امکانات بخش خصوصی و یا بدون گسترش تشکیلات دولتی نسبت به انجام ممیزی انرژی و بهینه‌سازی مصرف انرژی و اجرای راهکارهای لازم جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی به‌منظور دستیابی به معیارهای موضوع ماده (۱۱) این قانون اقدام نمایند.

از این رو شرکت «سنگ باد بهمن شرق»، حاضر به ارائه انواع خدمات در زمینۀ راه‌اندازی، خرید، نصب و مدیریت نیروگاه‌های بادی، آبی، خورشیدی و بیوگاز است.

برخی از مزایای احداث نیروگاه تجدیدپذیر به شرح ذیل می‌باشد:

  • تأمین برق پایدار و عدم تحمیل خاموشی اجباری
  • کاهش قابل توجه هزینه‌ی برق مصرفی
  • حذف هزینه‌ی ترانزیت و مابه‌التفاوت اجرای مقررات قبوض برق
  • امکان نصب واحدهای نیروگاهی نو و دست دوم
  • امکان بهره‌­برداری واحدهای نیروگاهی کوچک مقیاس در کمتر از ۶ ماه
  • رنج گسترده­‌ی واحدهای تجدیدپذیر از ۵ کیلووات تا ۱۰ مگاوات
  • بازده بالا سرمایه‌گذاری
  • امکان فروش مازاد برق به شبکه

کاتالوگ محصولات :  کاتالوگ سنگباد      کاتالوگ انگلیسی      PAT Catalog