خرید تضمینی برق

خرید تضمینی برق

خرید تضمینی برق

خرید تضمینی برق با نرخ‌های معین بهترین مکانیسم سیاستی برای انگیزه‌دادن به سرمایه‌گذاران در بخش تولید برق با انرژی‌های تجدیدپذیر است که با هدف توسعه ساخت و استقرار این نیروگاه‌ها می‌باشند. خرید تضمینی برق برای اولین بار توسط ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۷۸ و برخی از کشورهای اروپایی مطرح و به اجرا درآمده است. پس از آن بیشتر کشورهای جهان اقدام به تعیین تعرفه‌ها برای انواع انرژی‌های تجدیدپذیر نموده‌اند.
به نقل از ساتبا قرارداد تضمینی خرید خدمات انرژی به استناد ماده ۱۷ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی و آیین نامه اجرایی آن مصوب ۱۳۹۴/۰۵/۱۸ و به منظور حمایت و توسعه کسب و کار شرکت های خدمات انرژی و اجرای طرح های بهره وری و بهینه سازی مصرف انرژی با استفاده از مشارکت بخش خصوصی تنظیم گردیده است.
این قرارداد سه جانبه که از نوع قراردادهای مبتنی بر عملکرد است، بین گیرنده خدمات انرژی به عنوان کارفرما، شرکت خدمات انرژی به عنوان سرمایه گذار و اجرا کننده اقدامات بهینه سازی مصرف انرژی، و شرکت برق منطقه ای یا توزیع نیروی برق به عنوان تضمین کننده پرداخت های حاصل از صرفه جویی انرژی، منعقد می شود.
کارفرما و شرکت خدمات انرژی برای اندازه گیری و صحه گذاری و نیز در موارد بروز اختلاف از خدمات شرکت های مشاور بهینه سازی ذیصلاح استفاده می نمایند. بر اساس گزارش های صحه گذاری و اندازه گیری (M&V) تایید شده و پیشرفت و تحقق اهداف طرح، حق الزحمه شرکت خدمات انرژی مطابق شرایط از پیش تعیین شده، پرداخت خواهد شد.

فرایند اجرایی خرید تضمینی برق

به گزارش ایسنا، از سال ۱۳۹۵ تاکنون، پیرو مصوبه وزیر نیرو درباره خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر، عقد قرارداد خرید تضمینی برق خورشیدی از مشترکان غیردولتی آغاز شد و با توجه به روند فرهنگ‌سازی، استقبال شهروندان از این طرح رشد چشم‌گیری داشت؛ به‌طوری که طی سال ۱۳۹۶، میزان قراردادها و ثبت‌نام مشترکان به‌طرز قابل توجهی نسبت به سال ۱۳۹۵ افزایش داشته است.

تعرفه خرید تضمینی برق

به منظور حداکثرسازی ضریب تحقق مزایای تولید برق از منابع تجدیدپذیر و نیز افزایش رقابت پذیری در زنجیره صنعت برق تجدیدپذیر، افزایش تعرفه‌های خرید تضمینی برق از سوی وزیر محترم نیرو طبق جداول زیر اعلان و ابلاغ گردید.

نرخ پایه خرید تضمینی برق

(ریال بر کیلووات‌ساعت)

انواع نیروگاه‌ها ردیف
۴۰۵۰ لندفیل زیست‌توده ۱
۵۲۵۰ سایر فرآیندهای زیستی(بیوشیمیایی) از جمله :هاضم بیهوازی زیست‌توده ۲
۵۵۵۰ کلیه فرآیندهای حرارتی (ترموشیمیایی) از جمله: زباله‌سوزی، گازی‌سازی و پیرولیز زیست‌توده ۳
۵۴۶۰ با ظرفیت ده مگاوات و کمتر مزرعه بادی ۴
۶۳۷۰ با ظرفیت ده مگاوات و کمتر مزرعه خورشیدی ۵
۶۳۷۰ شامل حفاری و تجهیزات زمین‌گرمایی ۶
۳۷۷۰ تولید برق از بازیافت تلفات حرارتی
در فرآیندهای صنعتی
۷
۴۹۴۰ بر روی رودخانه‌ها (رودخانه‌ای یا جریانی) آبی کوچک
(به ظرفیت ۱۰ مگاوات و کمتر)
۸
۴۲۲۵ بر روی خطوط لوله انتقال آب و فاضلاب و
تاسیسات جانبی سدها (پای سد و خطوط انتقال)
آبی کوچک
(به ظرفیت ۱۰ مگاوات و کمتر)
۹
۶۴۳۲ سامانه پیل‌های سوختی ۱۰
۲۰۸۰ توربین‌های انبساطی ۱۱

نرخ پایه خرید تضمینی برق

(ریال بر کیلووات‌ساعت)

مولدهای مختص مشترکین برق تا سقف ظرفیت انشعاب ردیف
۷۴۱۰ بادی با ظرفیت یک مگاوات و کمتر ۱
۹۱۰۰ با ظرفیت ۱۰۰ کیلووات و کمتر خورشیدی ۲
۱۰۴۰۰ با ظرفیت ۲۰ کیلووات و کمتر خورشیدی ۳

به منظور رفع مشکلات زیست‌محیطی در استان‌های ساحلی و کلان‌شهرها، نرخ پایه خرید تضمینی برق از فن‌آوری‌های زیست توده دو برابر تعیین می‌گردد. همچنین نرخ خرید برق نیروگاه‌های بادی واقع در استان سیستان و بلوچستان که در سال ۱۳۹۸ قرارداد تضمین خرید آنان قطعی و مبادله می‌شود، نسبت به ارقام مندرج در جدول فوق، ده درصد افزایش خواهد یافت.

به‌منظور مدیریت بهتر دریافت و هزینه اعتبارات مربوطه و افزایش اطمینان سرمایه‌گذاران به پرداخت به‌موقع صورتحساب‌های ماهانه نیروگاه‌ها، ساتبا می‌تواند در صورت وجود منابع مالی نسبت به گشایش اعتبار اسنادی ریالی شش‌ماهه مطابق مقررات بانکی کشور به نفع نیروگاه‌های طرف قرارداد اقدام نماید. بعلاوه در مواردی که خیرین نسبت به احداث نیروگاه تجدیدپذیر و پاک برای تامین انرژی ساختمان های آموزشی اقدام نمایند، ساتبا مجاز است انرژی تولیدی را بر اساس نرخ های اعلام شده در این مصوبه خریداری نماید.
سقف ظرفیت مولدهای مختص مشترکین مشروط بر رعایت ملاحظات فنی و حفاظتی اتصال به شبکه تا دو برابر ظرفیت انشعاب افزایش می‌یابد و مشترکینی که بخشی از این ظرفیت را به بهره‌برداری رسانده‌اند می‌توانند طی قرارداد جداگانه نسبت به احداث ظرفیت‌های جدید اقدام نمایند.
نیروگاه‌های تجدیدپذیری که برای صادرات برق به خارج از کشور احداث شده‌اند در صورت درخواست، می‌توانند طبق آئین‌نامه اجرایی ماده ۶۱ قانون اصلاح الگوی مصرف، برق خود را به ساتبا بفروشند که در این صورت ضروری است تا مجوز صادرات صادره مورد ابطال قرار گیرد.
نرخ پایه قراردادهایی که پیش از این مصوبه مبادله شده‌اند در صورت درخواست سرمایه‌گذار، می‌تواند به ارقام جداول فوق‌الذکر تغییر کند و چنانچه نیروگاه مورد نظر با ظرفیت کامل به بهره‌برداری رسیده باشد شروع اعمال نرخ پایه جدید و زمان مبنای فرمول تعدیل، از تاریخ مبادله الحاقیه برقرار خواهد بود. همچنین برای نیروگاه‌هایی که با ظرفیت کامل به بهره‌برداری نرسیده‌اند، زمان مبنای فرمول تعدیل از تاریخ شروع بهره‌برداری با ظرفیت کامل خواهد بود.
به نقل از شبکه خبر محمدتقی زعفرانچی زاده، معاون توسعه بخش غیردولتی سازمان انرژی های تجدیدپذیر با حضور در برنامه «روی خط خبر» گفت: وزارت نیرو برای تولید انرژی و برق خورشیدی برنامه ریزی کرده است و قیمت های مناسبی را برای تولید مازاد این برق ها پرداخت می کند. وزارت نیرو از مردم هر کیلووات ساعت ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان این برق را خریداری می کند که چند برابر نرخ برق تولیدی از سوخت های فسیلی است. ۲۰ خرداد ۹۸

شرایط خرید تضمینی برق