هزینه انرژی های تجدید پذیر

هزینه انرژی های تجدید پذیر

هزینه انرژی های تجدید پذیر

هزینه انرژی های تجدید پذیر شامل انرژی خورشیدی و انرژی بادی در طول یک دهه گذشته

هزینه تمام شده هر صنعت متاثر از عواملی چون اندازه بازار، مقدار سرمایه گذاری، حمایت نهاد های حکومتی و توسعه فناوری است. مرور زمان باعت اقبال عمومی به سمت انرژی های تجدید پذیر شده و بازار و میزان سرمایه گذاری را افزایش داده است. حمایت نهاد های حکومتی مثل پیمان پاریس و کیوتو توانسته موانع رشد را کاهش دهد و در نهایت توسعه فناوری های جدید، هزینه اولیه را کمتر، کارایی را افزایش و هزینه تعمیر و نگه داری را به حداقل رسانده است. از این رو بهتر سند چشم‌انداز وزارت نیرو برای منابع تجدیدپذیر را مطالعه کنید.

انرژی خورشیدی

به نقل از آژانس بین المللی انرژی تجدید پذیر شکل زیر روند تغییر هزینه تمام شده ی انرژی خورشیدی را در جهان نشان می دهد. همان طور که ملاحضه میشود قیمت انرژی خورشیدی در دهه گذشته به شدت کاهش یافته است.

دلیل کاهش شدید قیمت انرژی خورشیدی تغییر ماهیت فیزیکی این فناوری است. شکل زیر هزینه فناوری های مختلف انرژی خورشیدی را در طول زمان نشان می دهد. هزینه های سلول های کریستالی در ابتدا بالا بوده است و شروع به کاهش کرده است. ولی هزینه ی فیلم های نازک بسیار کمتر بوده و در رقابت پیروز شدند.

انرژی بادی

شکل زیر روند تغییر هزینه تمام شده ی انرژی بادی ساحلی در جهان نشان می دهد. ملاحظه می شود که هزینه انرژی باد البته نه به اندازه انرژی خورشیدی، در حال کاهش است ولی به علت بازدهی بیشتر از انرژی خورشیدی اقبال به سوی این فناوری همچنان بالاست.

به دلیل اختلاف در هزینه نیروی انسانی، فناوری، منابع، انرژی و غیره، هزینه انرژی های تجدید پذیر در کشور های مختلف متفاوت است. شکل زیر تغییر هزینه های تمام شده نیروگاه های بادی را در اروپا، چین و امریکا به مرور زمان نشان می دهد. همان طور که قابل پیش بینی بود، توربین های چینی توانسته اند کمترین قیمت را نشان دهند.