مزایا و معایب انرژی تجدید پذیر

مزایا و معایب انرژی تجدید پذیر

مزایا و معایب انرژی تجدید پذیر

مزایا و معایب انرژی تجدید پذیر

مزایا

محیط زیست:

ده ها سال است که انتشار کمتر کربن و کاهش آلایندگی هوا، به عنوان بزرگترین برتری انرژی های تجدید پذیر دانسته می شود. این انرژی فواید اجتماعی اقتصادی بسیاری دارد که در این دهه ها با گسترش فناوری انرژی های تجدیدپذیر ظاهر شده است. این انرژی با جایگزینی سوخت های فسیلی به کاهش انتشار گاز های گلخانه ای کمک می کند.

اشتغال:

انرژی های تجدیدپذیر هر ساله به صورت افزاینده تعدادی شغل را در سراسر جهان تولید می کنند. بر مبنای تخمین های ایرنا در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۰٫۳ میلیون نفر در سراسر جهان به خاطر افزایش سرمایه گذاری، در بخش انرژی های تجدیدپذیر به کار گرفته شده اند. این دستاورد به دلیل افت سریع هزینه ها، پیشرفت های فنی و سیاست های حمایتی دولت ها می تواند باشد.

سلامت:

توان آبی، بادی و خورشیدی آلودگی کمی تولید می کنند. فناوری های تجدید پذیری جون زمین گرمایی و بیومس آلودگی دارند ولی به اندازه دیگر منابع انرژی نیست. آلودگی هوا یک مساله مهم بحرانی برای کشور های در حال توسعه است در حالی که تا حدود ۲٫۹ میلیارد نفر هنوز به چوب و زغال سنگ برای پخت و پز و گرمایش خانه وابسته هستند.

انعطاف پذیری:

برخی فن آوری های انرژی تجدید پذیر با روشی پراکنده و ماژولار (شبکه پراکنده و هوشمند برق) مستقر می شوند و باعث می شوند که کمتر در معرض خرابی در مقیاس بزرگ قرار بگیرند. این امر مزایایی را در هنگام وقایع شدید آب و هوایی یا شرایط اضطراری پیچیده به همراه می آورد، زیرا چنین فناوری هایی می توانند در هر جا که بخواهند با سرعت زیاد گسترده شود و بدون توسعه زیرساخت های پیچیده و وقت گیر، برق را به مردم بدهد. برای مثال سلول های خورشیدی در کمتر از یک ساعت در هر منطقه ای برق مورد نیاز، هنگام بحران را تامین می کند.

دسترسی به انرژی:

به علاوه یک میلیارد نفر که به شبکه برق دسترسی ندارند، بیش از یک میلیارد نفر هم، تامین برق قابل اطمینان ندارند. افت شدید هزینه های ساخت و توسعه فناوری تجدیدپذیر می تواند به بیش از ۸۰ درصد مناطق روستایی و جزایر برق رسانی کند.

کاهش هزینه ها:

قیمت تمام شده برق کشور های مختلف متفاوت است که از یک تا ۳۰ سنت تغییر می کند. برای کشور هایی با هزینه برق بالا مثل آلمان، انرژی های تجدیدپذیر باعث کاهش هزینه های برق می شود.

استقلال از منابع خارجی:

کشور های وارد کننده سوخت های فسیلی همواره مشکلات سیاسی اقتصادی با تامین کنندگان نفت و گاز داشته اند. کاهش وابستگی به گاز و نفت برای تامین انرژی، می تواند باعث کاهش بحران های سیاسی اقتصادی این کشور ها به ویژه اروپا شود. برای مثال اروپا وارد کننده گاز از روسیه و خاورمیانه است. تنش های بسیار اتحادیه اروپا بر سر گاز روسیه، انگیزه استقلال از سوخت های فسیلی را برای این کشور ها چند برابر کرده است از این رو بیشترین تلاش را برای گسترش انرژی های تجدیدپذیر و حذف این وابستگی می کنند.

برای مثال دانمارک برای کاهش وابستگی ۹۰ درصدی خود به سوخت فسیلی، انقلابی در صنعت انرژی خود رقم زد که به پرچم دار استفاده از انرژی باد و توربین بادی در جهان تبدیل شد.

لازم به ذکر است که گرچه برای خریداران سوخت های فسیلی، انرژی های تجدیدپذیر و خودرو های برقی یک فرصت بزرگ است، برای تولید کنندگان سوخت های فسیلی مثل کشور های خاورمیانه و روسیه، میتواند یک تهدید ملی یا یک چالش اقتصادی باشد زیرا اهرم فشار بر دیگر کشور ها از بین می رود. موافقت یا مخالفت کشورهای تولید کننده گاز و نفت تاثیری در این روند توسعه انرژی تجدید پذیر ندارد و اروپا، آمریکا و چین این راه را خواهند پیمود. مخالفت کشور های نفت خیر فقط فرصت استفاده از مواهب انرژی های تجدیدپذیر را از خود این کشور ها سلب می کند. برگرفته از ایرنا

کلیپ توسعه انرژی تجدیدپذیر در دانمارک

معایب

هزینه اولیه:

در بسیاری از کشور ها هنوز هزینه برق تجدیدپذیر از قیمت برق شبکه بیشتر است و هزینه اولیه بالا مانع گسترش این فناوری شده است.

متناوب بودن:

گرچه منابع انرژی تجدید پذیر در سراسر جهان در دسترس هستند، بسیاری از این منابع در طول سال، هفت روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه روز در دسترس نیستند. بعضی روزها ممکن است بادگیرتر از سایرین باشند، خورشید در شب نمی درخشد و ممکن است خشکسالی برای مدت زمانی رخ دهد. می تواند حوادث غیرقابل پیش بینی آب و هوا باشد که این فناوری ها را مختل می کند. سوخت های فسیلی متناوب نیستند و می توانند در هر زمان معینی روشن یا خاموش شوند.

محدودیت های جغرافیایی:

کشور ایران دارای جغرافیای متنوعی با آب و هوا، توپوگرافی، پوشش گیاهی متغییر است.
این یک منظره زیبا ایجاد می کند و هم به این معنی است که برخی مناطق جغرافیایی وجود دارند که برای فن آوری های تجدیدپذیر مناسب تر از سایرین هستند. به عنوان مثال، یک مزرعه بزرگ با فضای آزاد ممکن است مکانی عالی برای یک توربین بادی مسکونی یا یک سیستم انرژی خورشیدی باشد، در حالی که یک خانه شهری که تحت پوشش سایه از ساختمان های بلندتر قرار دارد نمی تواند از مزایای هیچ فناوری بهره ببرد. مثال دیگر زمانی است که یک منطقه آب دارد ولی امکان احداث سد برای تولید برق را ندارد. اگر زمین شما برای یک فناوری انرژی تجدید پذیر شخصی مناسب نیست، گزینه های دیگری نیز وجود دارد. اگر به انرژی خورشیدی علاقه مند هستید اما خاصیت روز آفتابی را ندارید، هنوز هم می توانید با خرید انرژی سبز از انرژی تجدید پذیر بهره مند شوید. برگرفته از انرژی سیج

مقالات بیشتر در مورد توربین بادی

میدان بادی

اتصال نیروگاه بادی

جهت باد غالب

اجزای توربین بادی

نصب توربین بادی

هزینه توربین بادی

ژنراتور توربین بادی

ارتفاع برج توربین بادی

پره توربین بادی

مقالات بیشتر در مورد انرژی تجدید پذیر

پیمان پاریس

هزینه انرژی های تجدید پذیر

قرارداد خرید تضمینی

سازو کار حمایت از انرژی های تجدید پذیر

تغییرات آب و هوایی

برنامه اقدام اقلیمی آلمان