تغییرات آب و هوایی

تغییرات آب و هوایی

تغییرات آب و هوایی

تغییرات آب و هوایی پدیده جهانی تغییر شکل آب و هوا است که با تغییر در شرایط آب و هوایی معمول کره زمین (از نظر دما، بارش و باد) به ویژه در اثر فعالیت های انسانی، ایجاد می شود. در نتیجه ی عدم تعادل آب و هوای زمین، پایداری اکوسیستم های این سیاره همچنین آینده بشر و پایداری اقتصاد جهانی مورد تهدید قرار گرفته است.

تعریف رسمی تغییرات آب و هوا:

تعریف ناسا از تغییر آب و هوا می گوید، این یک طیف گسترده ای از پدیده های جهانی است که عمدتا با سوزاندن سوخت های فسیلی ایجاد شده است که گازهای دام گرمایی(heat-trapping) را به جو زمین اضافه می کنند. این پدیده ها شامل روند افزایش دما است که توسط گرم شدن جهانی(global warming) توصیف می شود اما همچنین شامل تغییراتی از جمله افزایش سطح دریا، از دست دادن توده یخ در گرینلند، قطب جنوب، قطب شمال و یخچال های طبیعی کوه در سراسر جهان، تغییر در شکوفه دادن گل/ گیاه و حوادث شدید آب و هوایی می شود. از این رو تغییرات آب و هوا به گرم شدن زمین و اثرات جانبی ان اطلاق می شود.

هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوا (The Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC)) در سال ۱۹۸۸ با هدف بررسی تکامل پدیده تغییرات آب و هوا و پیامدهای آن ایجاد شد. این گروه صدها دانشمند، اقلیم شناس، زمین شناس، اقیانوس شناس و زیست شناس ، بلکه اقتصاددانان، جامعه شناسان، مهندسین و سایر متخصصان در زمینه های مختلف را با هدف داشتن یک چشم انداز جهانی از این پدیده گرد هم آورد. گروه IPCC در سه گروه کاری ساختار یافته است:

گروه اول تغییرات آب و هوا را به عنوان یک پدیده مورد مطالعه قرار می دهد: آنها روی فرایند و بزرگی آن تمرکز می کنند.

گروه دوم در مورد عواقب تغییرات آب و هوا تخصص دارند: آنها به آسیب پذیری اکوسیستم ها و جوامع و همچنین نحوه واکنش سیاره و انطباق آن با تغییرات آب و هوا بیشتر علاقه دارند.

گروه سوم و آخر مسئولیت بررسی راه های مبارزه با تغییرات آب و هوا را بر عهده دارند.

گروه IPCCدر سال ۱۹۹۰ اولین گزارش خود را داد و آنها به صورت دوره ای موارد جدیدی را تهیه می کردند تا اینکه آخرین گزارش خود را در اکتبر ۲۰۱۸ منتشر کردند که بر تأثیر افزایش ۱٫۵ درجه سانتیگراد دما، مسیرهای انتشار گاز های گلخانه ای و تراش برای خطاب قرار دادن مستقیم سیاست گذاران تمرکز می کنند.

 

تغییرات دمای جهان را در قرن گذشته

تغییرات دمای جهان در قرن گذشته

شکل بالا تغییرات دمای جهان را در قرن گذشته نشان می دهد. در ابتدای قرن بیستم دمای جهان تقریبا ثابت بوده است و بعد از گسترش صنعتی شدن جهان، دمای جهان افزایش داشته است. دمای مبنا برای مقایسه دمای کنونی هوا، دمای هوا پیش از انقلاب صنعتی است که به اصطلاح pre-industrial levels نامیده می شود.

گزارش ویژه IPCC در مورد تغییرات آب و هوا و زمین شامل بیابان زایی ، تخریب زمین، مدیریت پایدار زمین، امنیت غذایی و شار گاز گلخانه ای در اکوسیستم های زمینی است که می توانید در سایت این سازمان مشاهده کنید.

Climate Change and Land

Summary for Policymakers

Technical Summary

Chapter 1: Framing and Context

Chapter 2 : Land–Climate interactions

Chapter 3 : Desertification

Chapter 4 : Land Degradation

Chapter 5 : Food Security

Chapter 6 : Interlinkages between desertification, land degradation, food security and GHG fluxes: synergies, trade-offs and integrated response options

Chapter 7 : Risk management and decision making in relation to sustainable development

Glossary