برج بتنی چاپ سه بعدی شده توربین بادی

برج بتنی چاپ سه بعدی شده توربین بادی

برج بتنی چاپ سه بعدی شده توربین بادی

برج بتنی چاپ سه بعدی شده توربین بادی

همکاری انرژی تجدید پذیر جنرال الکتریک، COBOD و LafargeHolcim برای برج بتنی چاپ سه بعدی شده توربین بادی

 همکاری تاریخی چند ساله بین سه شرکت که در صنعت خود پیشرو هستند، تولید و استفاده از انرژی های تجدید پذیر را افزایش می دهد. برج های توربین بادی به طور معمول به ارتفاع زیر ۱۰۰ متر محدود شده اند، زیرا آنها به طور سنتی با فولاد یا بتن پیش ساخته، تولید شده اند.

چاپ برج به صورت مستقیم در محل با فناوری بتن چاپ سه بعدی شده، امکان ایجاد پایه های بزرگتر و برج های بلند تر هیبریدی مقرون به صرفه را فراهم می آورد و تا ۲۰۰ ارتفاع متر می رسد. برج های بلندتر، بادهای قوی تری را می گیرند و در نتیجه انرژی بیشتر با هزینه کمتر تولید می کنند

اولین نمونه اولیه با موفقیت در اکتبر ۲۰۱۹ چاپ شد.

انرژی تجدید پذیر جنرال الکتریک، COBOD و LafargeHolcim امروز اعلام کردند که برای توسعه مشترک توربین های بادی با برج بتنی چاپ سه بعدی شده، همکاری خواهند کرد و به ارتفاع حداکثر ۲۰۰ متر می رسند. این سه شریک همکاری چند ساله را برای تهیه این راه حل نوآورانه داشته اند، که ضمن کاهش هزینه تراز شده انرژی و بهینه سازی هزینه های ساخت، تولید انرژی تجدیدپذیر را افزایش می دهد. شرکاء در نهایت یک نمونه اولیه توربین بادی با پایه چاپ شده، و یک چاپگر و مواد آماده تولید را برای تولید انبوه تولید می کنند. اولین نمونه اولیه، یک پایه بلند به ارتفاع ۱۰ متر، با موفقیت در اکتبر ۲۰۱۹ در کپنهاگ چاپ شد. سه شریک با بررسی راه های توسعه اقتصادی برج های بلندتر که بادهای قوی تر را میگیرد، قصد دارند انرژی تجدید پذیر بیشتری را برای هر توربین تولید کنند.

با تکیه بر خبرگی هر شریک در صنعت خود، این همکاری، شتاب دادن دسترسی و استفاده از انرژی های تجدید پذیر در سراسر جهان را هدف قرارداده است. انرژی تجدید پذیر جنرال الکتریک تجربیات مرتبط با طراحی، ساخت و تجاری سازی توربین های بادی را ارائه میدهد. COBOD در اتوماسیون روباتیک و چاپ سه بعدی متمرکز خواهد شد و LafargeHolcim مواد بتونی سفارشی شده(tailor-made)، فرایند و کاربرد آن را طراحی می کند.

چاپ بتن سه بعدی برای ما یک فناوری بسیار امیدوار کننده است، زیرا انعطاف پذیری طراحی فوق العاده آن قلمرو امکانات ساخت را گسترش می دهد.

سرپرست گروه تحقیق و توسعهLafargeHolcim جناب Edelio Bermejo بیان کرد” به عنوان کاربر و مروج انرژی پاک، ما از فراهم کردن تخصص و طراحی مواد خود برای کار در این پروژه پیشگامانه و امکان ساختن کارآمد برج های توربین بادی بلند و شتاب دادن دسترسی به انرژی های تجدید پذیر خرسندیم”.

هنریک لوند-نیلسن، بنیانگذار COBOD International افزود: “ما بسیار مفتخریم که با شرکت های کلاس جهانی مانند انرژی تجدید پذیر جنرال الکتریک و LafargeHolcim کار می کنیم. با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی پیشگامانه ما همراه با کفایت و منابع شرکایمان، ما متقاعد شده ایم که این حرکت انقلابی در صنعت توربین های بادی باعث کاهش هزینه ها و زمان اجرای سریع تر میشود و به نفع مشتریان و پایین آمدن اثرات CO2 از تولید انرژی می شود.

Matteo Bellucci رهبر فناوری پیشرفته تولید انرژی های تجدید پذیر جنرال الکتریک گفت:

“چاپ سه‌بعدی در DNA جنرال الکتریک است و ما معتقدیم تولید افزودنی با فرمت بزرگ، پتانسیل بالایی برای صنعت باد به همراه خواهد داشت. چاپ بتن طی ۵ سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است و ما معتقدیم که در جهان صنعتی به کاربرد واقعی نزدیک شده ایم. ما متعهد هستیم که از تمام برتری های این فن آوری، هم انعطاف پذیری طراحی و هم ساده سازی لجستیکی که در چنین اجزای عظیم ایجاد می شود، نهایت استفاده را ببریم.”

با ساخته شدن سنتی با فولاد و بتون پیش ساخته، برج های توربین بادی معمولاً تا ارتفاع زیر ۱۰۰ متر محدود شده اند، زیرا عرض پایه نمی تواند از قطر ۴٫۵ متری که می تواند با جاده منتقل شود، بدون افزایش هزینه های اضافی تجاوز کند.

چاپ یک پایه ارتفاع متغیر به طور مستقیم در محل، با فناوری بتن چاپی سه بعدی شده، امکان ساخت برج هایی را به طول ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر امکان پذیر خواهد کرد. به طور معمول، یک توربین ۵ مگاواتی در ۸۰ متر، سالانه ۱۵٫۱ گیگاوات ساعت تولید می کند. در مقایسه، همین توربین با ارتفاع ۱۶۰ متر ۲۰٫۲ گیگاوات ساعت یا بیش از ۳۳٪ توان اضافی تولید می کند.

برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید

 برج بتنی چاپ سه بعدی شده توربین بادی

برج بتنی چاپ سه بعدی شده توربین بادی

عکس از جنرال الکتریک ۱۷ ژوئن سال ۲۰۲۰