افتتاح بزرگترین نیروگاه بادی شمال غرب کشور با دستور رئیس‌جمهور در روستای آقکند میانه

افتتاح بزرگترین نیروگاه بادی شمال غرب کشور با دستور رئیس‌جمهور در روستای آقکند میانه

افتتاح بزرگترین نیروگاه بادی شمال غرب کشور با دستور رئیس‌جمهور در روستای آقکند میانه

در هفتمین هفته پویش “#هرهفته: الف_ب_ایران” و هم‌زمان با سفر دکتر روحانی، رئیس جمهور به آذربایجان شرقی نیروگاه بادی روستای آقکند میانه به ظرفیت ۵۰ مگاوات در منطقه آقکند شهرستان میانه با حضور دکتر اردکانیان وزیر نیرو به‌صورت ویدئو کنفرانس افتتاح گردید.

بر اساس گزارش دفتر روابط عمومی و امور بین‌الملل ساتبا، در هفتمین هفته پویش “#هرهفته: الف_ب_ایران” آیین افتتاح بزرگترین نیروگاه بادی شمال غرب کشور به ظرفیت ۵۰ مگاوات در روستای آقکند شهرستان میانه با دستور رئیس‌جمهور با حضور وزیر نیرو، نمایندگان مردم شریف میانه در مجلس شورای اسلامی، معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان ساتبا، فرماندار میانه، مدیرعامل گروه مپنا، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان شرقی و برخی از مسئولان محلی و مردم روستای آقکند برگزار شد.
بر اساس این گزارش: نیروگاه بادی آقکند که با سرمایه‌گذاری شرکت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر مپنا و با استفاده از فن‌آوری بومی‌سازی‌شده احداث گردیده است، با حجم سرمایه‌گذاری بالغ ‌بر ۸۰ میلیون یورو توانسته است در منطقه محروم وکم‌برخوردار آقکند با ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم به‌ترتیب برای ۲۰۹ و ۵۰۰ نفر در دوران اجرا و بهره‌بردای موجب توسعه و رونق اقتصادی منطقه نیز گردد که سهم شاغلین بومی از کل اشتغال ایجادشده ۴۹% گزارش شده است.
این گزارش می‌افزاید: احداث پست برق ۶۳/۲۰ کیلوولت مزرعه بادی به‌عنوان طرح مکمل این پروژه و تأمین اقلام مصرفی کارگاهی و همچنین نیازهای ماشین‌آلاتی پروژه از منطقه، زمینه مناسبی را برای ایجاد اشتغال فراهم ساخته است.
به نقل از این گزارش: با افتتاح این طرح عظیم علاوه‌بر تأمین برق مطمئن برای بیش از ۴۳ هزار مشترک در بخش خانگی، شاهد کاهش انتشار حدود ۸۳ هزار و ۵۹۰ تُن گاز گلخانه‌ای خواهیم بود که از دستاوردهای زیست‌محیطی این پروژه محسوب می‌گردد. گفتنی است نیروگاه بادی آقکند با تزریق بیش از ۱۲۹ گیگاوات‌ساعت انرژی به شبکه سراسری برق کشور مانع از مصرف ۳۶ میلیون مترمکعب سوخت فسیلی در سال خواهد شد که این دستاورد منجر به کاهش مصرف سالیانه‌ی آب به میزان ۲۸ هزار و ۵۱۲ مترمکعب می‌شود.
بنا بر این گزارش: تاکنون ظرفیت نصب‌شده انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور ۷۸۲ مگاوات است که نیروگاه‌های بادی با سهم ۳۹% بخشی از برق مورد نیاز کشورمان را تولید می‌کنند. این ظرفیت شامل ۲۰ نیروگاه بادی در ۹ استان کشور (استان‌های اردبیل، اصفهان، آذربایجان‌شرقی، خراسان رضوی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین و گیلان) با مجموع ظرفیت بیش از ۳۰۲ مگاوات است که حدود ۱۷% از آن متعلق به استان آذربایجان شرقی با ۳ نیروگاه بادی به ظرفیت ۵۲,۶۴ مگاوات در مناطق آقکند، سراب و تبریز است.

منبع : ساتبا