پنل خورشیدی شفاف

پنل خورشیدی شفاف

پنل خورشیدی شفاف برای استفاده در پنجره های دو جداره

پنل خورشیدی شفاف وقتی بین شیشه های پنجره دوجداره قرار می گیرند، به طور نامحسوس انرژی را از خورشید برداشت می کنند. یک آسمان خراش شیشه ای را تصور کنید که به جای استفاده از انرژی، به عنوان منبع نیرو برای کل ساختمان باشد. شاید این نمای شهرهای آینده با “برایند انتشار صفر” باشد اما تحولات اخیر به این معنی است که می تواند واقعیت داشته باشد.

با این حال، یک چالش بزرگ برای دانشمندان به حداکثر رساندن بازده انرژی پنل بدون به خطر انداختن شفافیت است. در آگوست سال ۲۰۲۰ ، تیمی به رهبری محققان دانشگاه میشیگان رکورد جدیدی برای کارایی پنل خورشیدی شفاف ثبت کردند. پنل خورشیدی شفاف قبلی دارای بازده استفاده از نور تقریباً ۲-۳٪ بودند و این تیم به جای سیلیکون معمولی، با یک طراحی آلی به ۸٫۱٪ بازده و ۴۳٫۳٪ شفافیت دست یافت. پنل ها با رنگ سبز، بیشتر شبیه شیشه های ماشین و عینک آفتابی خاکستری هستند.

پنل خورشیدی شفاف شرکت UbiQD

پنل خورشیدی شفاف شرکت UbiQD

 

پنجره ها، که در چهره هر ساختمان قرار دارد، مکانی ایده آل برای پنل های خورشیدی آلی هستند زیرا چیزی را که سیلیکون نمی تواند ارائه دهد، ترکیبی از بازده بسیار بالا و شفافیت قابل مشاهده بسیار بالا است. ساختمانهایی که دارای نمای شیشه هستند معمولاً پوششی بر روی خود دارند که نور را منعکس و جذب می کند تا از روشنایی و گرمای داخل ساختمان بکاهد. پنل های خورشیدی شفاف به جای دور انداختن این انرژی، می توانند از آن برای تأمین برخی از نیازهای برق ساختمان استفاده کنند.

در همین راستا UbiQD، یک شرکت مواد پیشرفته مستقر در نیومکزیکو، در حال توسعه پنل خورشیدی شفاف است که از شیشه های معمولی قابل تشخیص نیستند. این شرکت از “نقاط کوانتومی(quantum dots)” – ذرات میکروسکوپی که نور را دستکاری می کنند – برای برداشت انرژی خورشیدی استفاده می کند. در ماه مه ۲۰۲۰ ، UbiQD با nanosys، تولید کننده نقاط کوانتومی، برای تولید فیلم های گلخانه ای لومینسانس همکاری کرد. این روش با استفاده از فلورسانس طیف نوری بهینه تری را برای محصولات ایجاد می کند، بخشهای کم نور خورشید را به نور نارنجی کارآمدتر از نظر فتوسنتزی تبدیل می کند که برای گیاهان مطلوب است.

فیلیپ استیونز
سپتامبر ۰۷ ، ۲۰۲۰